سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
علمی-فرهنکی-هنری-ورزشی

در سال 1357مهمترین اتفاق برای ایران و ایرانی اتفاق افتاد. انقلاب اسلامی ایران به ثمر رسید. انقلابی که ابعاد گوناگون منشاء پیامدهای بنیادی و شگرفی در سطح جهان گردید و علامه بر آن به انسان کرامت به مسلمانان شوکت و به مومنان عزِّت و عظمت بخشید.

 

در این میان حرکتی انجام شد که باید روی آن تفکر بیشتری کرد. آن هم خط بطلان کشیدن بر منافع بیگانگان است. این امر باعث ساخته شدن دشمنانی برای انقلاب اسلامی شد. دشمنان پس از پیروزی انقلاب آرام نشسته و همواره در تولید طرح و نقشه هایی جدید در جهت دست درازی به خاک هویت فرهنگ و منافع ملت ایران بوده و هستند.

 

به طور قطع و یقین از جمله عوامل مهم ناکامی بیگانگان در مقابله با انقلاب اسلامی نگاه نافذ و بصیرت بالای رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران در شناسایی دشمنان و روش های دشمنی آنان با انقلاب اسلامی بوده است. از این رو در این نوشتار در تلاش آن هستیم تا دشمن را با کنکاشی در سخنان مقام معظم رهبری شناسایی کنیم.

 

 

 

 

ضرورت دشمن شناسی:

 

بی شک دشمن شناسی از محوری ترین مباحث در موضوع دفع تهدیدها و دفاع از یک ملت بشمار می آید . چه بسا امتهایی که در طول تاریخ در اثر غفلت از دشمنان و فقدان آگاهی و بصیرت لازم سیاسی و اجتماعی در شناخت توطئه های بیگانگان و اتخاذ مواضع به موقع و صحیح توسط نخبگان و خواص آن جامعه به سرنوشتی هلاکت بار منجر گردیده اند.

 

امیر المومنان علی (علیه سلام) در کلام خود در این باره می فرمایند : (( من نام عن عدوه انبهته المکاید )) (1) (کسی که در برابر دشمنش به خواب رود (از او غافل بماند) حیله های (غافلگیرانه دشمن) او را از خواب بیدار می کند.

 

در همین رابطه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند : نباید غافل باشیم ما باید بیدار باشیم و توطئه های آنها را قبل از اینکه با هم جمع شوند خنثی کنیم . (2)

 

همچنین رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اولین روز سال 86 در مشهد مقدس در این باره می فرمایند : یک ملت باید دشمن را بشناسد نقشه دشمن را بداند و خود را در مقابل آن تجهیز کند . (3)

 

اقسام دشمنان:

 

در یک تقسیم بندی کلی دشمنان ملت بزرگ و انقلابی ایران را در شرایط کنونی می توان به دو بخش دشمنان درونی و بیرونی تقسیم نمود «ما دو دشمن داریم یک دشمن     ;دشمن درونی است یک دشمن     ;     دشمن بیرونی است . »(( دشمن درونی خطر ناک تر است . )) (4)

 

تشریح ابعاد مختلف دشمن درونی:

 

از جمله عوامل عقب ماندگی ملت ها که زمینه تسلط بیگانگان را بر منابع مادی و معنوی یک کشور فراهم می سازد پدیده شوم تنبلی اجتماعی و عدم خود باوری و اعتماد به نفس در یک ملت می باشد که رهبر معظم انقلاب با نگاه نافذ خود از آن بعنوان دشمن درونی ملت بزرگ ایران یاد نموده و می فرمایند : «اگر ملتی این بیماری را داشته باشد . این ملت پیشرفتش ممکن نیست اگر ملتی مردمش تنبل باشند نا امید باشند اعتماد به نفس نداشته باشند به همدیگر بدبین باشند از آینده نا امید باشند چنین ملتی پیش نخواهد رفت اینها مثل موریانه ای که درون پایه بنا بیفتد بنا را ویران می کند . »

 

تشریح ابعاد مختلف دشمن بیرونی و برنامه های آن:

 

رهبر معظم انقلاب دشمن بیرونی ملت ایران را نظام سلطه بین المللی دانسته و جنگ روانی جنگ اقتصادی و همچنین مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی کشور را از جمله محورهای مهم برنامه های دشمن بیرونی ارزیابی نمودند دشمن بیرونی عبارتست از نظام سلطه بین المللی یعنی همان چیزی که به آن استکبار چهانی می گوییم... «امروز مظهر این دشمن عبارتست از شبکه صهیونیسم جهانی و دولت کنونی ایالات متحده آمریکا. » (5)

 

امروز دشمنان بیرونی ما هم برای ملت ایران نقشه دارند . ما سیاست های پنچ ساله خودمان را تعریف می کنیم     ;     «افق چشم انداز بیست ساله را تعریف می کنیم برای اینکه راه را مشخص کنیم دشمن ما هم همینطور او هم برای ما برنامه دارد . او هم سیاستی دارد باید سیاست او را بشناسیم . من برنامه های استکبار جهانی را علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می کنم : ( اول جنگ روانی دوم جنگ اقتصادی و سوم مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی . ) »(6)

 

تشریح ابعاد مختلف چنگ روانی دشمن:

 

یکی از مهمترین ابعاد جنگ دشمن بیرونی بهره گیری از جنگ روانی می باشد که در آن تلاش بر این است که با طراحی قبلی و حتی المقدور بدون بکار گیری از ابزار نظامی به نتایج موفقیت آمیز یک جنگ تمام عیار در عرصه دیپلماسی سیاسیی فرهنگی اجتماعی دست یافت در تعریف جنگ روانی آمده است : « عملیات روانی شامل اقداماتی از پیش تعین شده برای انتقال اطلاعات و شواهد معین به مخاطبین با هدف تأثیر بر رفتار دولت ها سازمان ها گروه ها و افراد می باشد. » (7)

 

 




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
چهارشنبه 89 بهمن 6 :: 11:14 صبح
نیما