سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
علمی-فرهنکی-هنری-ورزشی

ماشینهای الکتریکی

v     مقدمه

 

                   امروزه  مو تورهای  DC? به دلایل مختلف کاربرد فراوانی را در صنعت پیدا کرده اند. از جمله این دلایل می توان به  راندمان بالای این مو تورها (که حتی به بیش از 95 درصد نیز میرسد) ?  گشتاور راه اندازی بالا و سادگی کنترل آن ها اشاره کرد بطوریکه می توان گفت برای کاربردهای سرعت متغیر? بهترین انتخاب موتور  DCاست. این مو تورها غالباً در مصارف ویژه ای چون راه اندازی قطارهای برقی? ماشین های برقی و بطور کلی در راه اندازی بارهای سنگین مورد استفاده فراوانی دارد. البته باید خاطر نشان کرد که هم اکنون برای کاربردهای کنترل سرعت غالباً از مو تورهای القایی با                    را ه اندازهای حالت جامد استفاده میشود و مو تورهای DC کاربردهای خاصی یافته اند مثلاً در جاهایی که منبع توان DC در دسترس است.  بنابراین کنترل دور راحت و دقیق مو تورهای DC می تواند  بسیار  مهم  و  کارآمد  باشد.

 

                  از سوی دیگر در دنیای پیشرفته الکترونیک امروزی همواره دستگاه هایی مورد توجه قرار میگیرند که علاوه بر سادگی? از کارآیی بالایی نیز  برخوردار باشند. در این میان قیمت پائین تر تجهیزات نیز بسیار حائز اهمیت است. از جمله این وسائل ارزان و پر کاربرد می توان به میکرو کنترلرها اشاره کرد.

 

                   در این پروژه نحوه کنترل دور مو تورهای DC  توسط میکرو کنترلرها مورد بررسی قرار می گیرد و به توضیح مداری خواهیم پرداخت که می تواند تعداد  دور موتور را بر حسب rpm (تعداد دور بر دقیقه) از شما در یافت نموده و بطور اتوماتیک آنرا تبدیل به rps (تعداد دور بر ثانیه) کرده و موتور را با این تعداد دور بکار بیاندازد. این مدار یک مدار کاملاً کاربردی است و میتوان از آن در قسمتهای مختلف صنعت ? علوم آزمایشگاهی پزشکی و ...  استفاده کرد.

 

                   ضمناً یک نمونه کوچک ساخته شده از مدار فوق? در ابعاد آزمایشگاهی? بمنظور پیدا کردن  درک عمیقتر و آشنایی هرچه بیشتر با این مدار ساخته شده  و در کنار این پروژه در دسترس میباشد. قطعات الکترونیکی بکار رفته در این مدار از نوع معمولی می باشند و متعاقبا دقت بالایی ندارند (آزمایشگاهی).  بدیهی است  هر چه موتور بزرگتر و جریان راه اندازی بیشتر باشد?  می بایست قطعات مورد استفاده در قسمت خروجی را از نوع پر قدرت تری انتخاب کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v     چکیده

 

 این پروژه متشکل از سه فصل جداگانه است.

                    در فصل اول? بخش اول?  اصول کلی ساختمان و شرح کار مو تورهای DC و همچنین انواع روش های کنترل دور این مو تورها شرح داده شده است. در بخش دوم توضیحات نسبی راجع به میکرو کنترلرها آورده شده. هدف از این فصل این است که خواننده یک دیدگاه کلی در مورد موتور های DC و میکروکنترلرها  بدست بیاورد.

 

                    فصل دوم به شرح طرح مورد نظر که همان " کنترل دور مو تورهای DC توسط میکروکنترلرها" می باشد می پردازد. توضیحات کامل در جهت قسمت نرم افزار و سخت افزار طرح فوق در این فصل گنجانده شده.

 

                   فصل سوم    یک نتیجه گیری کلی انجام میدهد و مزایای کنترل دور موتورها را از دیدگاه های مختلف بررسی می کند.




موضوع مطلب :

         نظر بدهید
سه شنبه 89 فروردین 31 :: 11:10 صبح
نیما